De snelheid van een internetverbinding wordt uitgedrukt in Mbps of Megabit per seconde. Hoeveel Mbps je nodig hebt, hangt af van het aantal gebruikers op je verbinding en hoe intensief zij het internet gebruiken.
Let op, het gaat hier niet over megabytes, maar megabits. Er is een groot verschil tussen bits en bytes: één byte komt overeen met acht bits. Belooft je provider een internetsnelheid van 60 Mbps, dan komt dat dus overeen met 7,5 MB per seconde.
Met dat in het achterhoofd kan je ontdekken hoeveel internet je nodig hebt, alsook hoe snel je verbinding moet zijn. We nemen er enkele concrete gebruiksscenario’s bij.
Streamen
Video’s bekijken via bijvoorbeeld Youtube gaat in lage kwaliteit, in high definition (720p) en full high definition (1080p). Het verbruik verschilt uiteraard al naargelang de kwaliteit. Een Youtubevideo met een lage resolutie (360p) is goed voor iets meer dan 150 megabyte per uur video. Om de video zonder onderbrekingen te laten spelen, is ook je internetsnelheid van belang, maar bij een lageresolutievideo kan die erg laag zijn. 128 kilobyte per seconde (1 megabit), volstaat.
720p HD-video heeft meer nodig. Reken voor dergelijke filmpjes op een verbruikt volume van ongeveer 480 megabyte per uur. Ook je verbinding moet beter: 2 megabyte per seconde (16 megabit) is een must. Voor 1080p high definition video gaan de vereisten natuurlijk nog eens omhoog. Je volume per uur stijgt naar bijna 900 megabyte. Je internetsnelheid hoeft niet zo veel beter dan voor 720p. 2,5 megabyte per seconde (20 megabit) volstaat voor een aangename ervaring. Trager gaat ook (tot ongeveer 1 megabyte of 8 megabit per seconde), al zal je dan telkens even moeten wachten voordat je video begint.
4K en muziek
Heb je een Netflix-abonnement, dan loopt het verbruik nog op, al geldt dezelfde regel voor de internetsnelheid. Netflix in lage kwaliteit verbruikt tot 300 megabyte per uur. Bij mediumkwaliteit loopt dat op tot 700 megabyte en wil je in full high definition genieten van House of Cards, dan kost je dat tot 3 GB per uur. Sommige video’s bestaan in 4K, zowel op Youtube als op Netflix. Om ten volle van die video’s te genieten, mag je internetsnelheid niet onder de 3,2 megabyte (25 megabit) per seconde vallen. Bovendien is 4K niet mals voor je volume: de kwaliteit eet zo’n 7 gigabyte per uur op.
Ook muziek verbruikt data. De hoogste mp3-muziekkwaliteit die diensten zoals Spotify en Google Music bieden, is 320 kbps. Je snelheid hoeft dus niet hoog te liggen: een tiental kilobyte per seconde volstaat. Onderschat echter het verbruikte volume niet: een uur Spotify beluisteren aan de hoogste kwaliteit zal je toch ook zo’n 150 megabyte kosten.
Cumulatief verbruik
Met die kennis kan je achterhalen wat je verbruik per maand ongeveer is. Houd er rekening mee dat de totale vereisten, volume én snelheid, verdubbelen wanneer je met twee een filmpje kijkt. Een gezin van vier waar de ouders samen een uur naar Netflix kijken en beide kinderen op hun laptop op Youtube zitten, terwijl zoonlief ook nog eens muziek aan het streamen is, vereist een stevige internetverbinding. Tijdens dat uur gaat er (in full HD-kwaliteit) bijna 4 GB van het volume door. Om wachttijden en haperingen te voorkomen, moet de snelheid van de internetverbinding op z’n allerminst 50 megabit per seconde bedragen, 100 is in dit geval niet overdreven.
Wonen er gamers onder het dak, dan gaan je noden nogmaals de lucht in. Eén enkel computerspel, exclusief frequente updates, neemt al snel 20 GB of meer in beslag.
Upload
De uploadsnelheid van je verbinding is voor een goede ervaring doorgaans minder belangrijk en maar goed ook. De downloadsnelheid is de snelheid waarmee data van een server naar jouw pc komt, de uploadsnelheid is net het tegenovergestelde. Ze is vooral van belang wanneer je zelf foto’s of video’s online wil zetten zoals bijvoorbeeld op Facebook. Zelfs de best verkrijgbare uploadsnelheid is echter niet om warm van te worden: 12 Mbps of ongeveer anderhalve megabyte per seconde. Die snelheid krijg je enkel bij de duurste abonnementen. Wil je zelf veel online zetten en moet dat snel gaan, dan heb je dus weinig keuze.
Technieken
Je verbruik heeft niet alleen invloed op het abonnement dat je nodig hebt, maar ook op de provider die je kan kiezen. Er zijn twee belangrijke technieken om internet naar je huis te brengen: de kabel en VDSL(2). Kabelinternet is in principe (technologisch) superieur: een kabelverbinding is in staat om hogere snelheden te voorzien dat het VDSL2-equivalent. De kabel is eigendom van Telenet, dat er tot voor kort een monopolie op had. Telenet moest zijn kabel echter openstellen voor andere providers en daar sprong Mobistar op. Het aanbod van Mobistar is momenteel al in de helft van het land beschikbaar en zal tegen het einde van dit jaar voor iedereen te verkrijgen zijn. Zo heb je voortaan keuze tussen twee kabelproviders.
VDSL
De grootste VDSL2-aanbieder is Proximus, maar andere, kleinere providers maken al jaren gebruik van deze infrastructuur om hun eigen aanbod aan de man te brengen. De goedkoopste abonnementen maken gebruik van deze techniek, die een belangrijk minpunt heeft. De geadverteerde snelheid is de theoretische maximumsnelheid. In de praktijk speelt onder andere de ligging van je huis een grote rol en is de kans dus groot dat je de maximumsnelheid niet haalt. Bovendien is het onmogelijk om via VDSL2 de top-internetsnelheden op de kabel te evenaren. Grootverbruikers zijn hier dus niet aan het goede adres.
Eigen schuld
Verder is het belangrijk om te beseffen dat de verantwoordelijkheid van je internetprovider ophoudt wanneer het internet je huis heeft bereikt. Het is aan jou om er voor te zorgen dat je hele woonst goed verbonden is. Zo kan je investeren in het snelste internet op de markt, zonder extra router, powerline of range-extender zal je op de zonder of achteraan de woonst vermoedelijk geen goede verbinding hebben. Zeker iets grotere huizen vereisen de nodige extra infrastructuur, die je bovendien best zo goed mogelijk configureert. Gelukkig is dat niet moeilijk.
Heb je toch het gevoel dat de oorzaak van te traag internet buiten je huis ligt? Dan kan kan altijd naar je provider bellen om een test uit te voeren. Blijkt daaruit toch dat er een probleem is langs de kant van de provider? Dan kan je altijd om een persoonlijke oplossing vragen. Raakt het probleem niet opgelost? Wissel van ADSL/VDSL naar kabel of vice versa.