‘Error 53’. Dat is de foutmelding die momenteel veel iPhone-bezitter de gordijnen injaagt, schrijft The Guardian. Zie je dit op het scherm verschijnen, dan zit er niks anders op dan een nieuwe telefoon te kopen.
Het probleem ontstaat pas na installatie van iOS 9, de nieuwste versie van Apple’s mobiele besturingssysteem die sinds september vorig jaar beschikbaar is. Oorzaak van de ellende is de vingerafdrukscanner van de iPhone. Of om preciezer te zijn: de manier waarop Apple de boel beveiligt.
Vingerafdrukscanner
Om te zorgen dat jouw vingerafdrukken niet in verkeerde handen vallen, worden ze opgeslagen op een speciale plek op de telefoon. Die opslaglocatie is op een unieke manier gekoppeld aan de vingerafdrukscanner, zodat alleen die functionaliteit van de telefoon toegang heeft tot de veilig opgeslagen vingerafdrukken.
Als een Apple-medewerker bijvoorbeeld een kapotte homeknop vervangt, wordt die koppeling na de reparatie weer tot stand gebracht. Maar een andere reparateur kan dit niet. Als iOS bij het updaten merkt dat de koppeling is verbroken, wordt de vingerafdrukscanner uitgeschakeld, laat Apple weten in een reactie. Je kunt dan niet meer je telefoon in.
Geen Apple Store in Macedonië
Dit gebeurde met fotograaf Antonio Olmos, die naar eigen zeggen een Apple-fanaat is. Tijdens een trip naar Macedonië liet hij zijn iPhone vallen, vertelt hij aan The Guardian. Omdat hij de smartphone nodig had voor zijn werk en er geen Apple Store in het land is, stapte hij naar een lokale winkel om het scherm en de homeknop te vervangen. Alles werkte weer naar behoren.
Totdat hij van Apple een melding kreeg dat de nieuwste versie van iOS gedownload kon worden. Hij klikte op accepteren en binnen enkele seconden kwam de inmiddels beruchte ‘error 53’ in beeld. De telefoon was in een klap waardeloos. Dat werd later bevestigd door een medewerker van een Apple Store in Londen.
Honderden gedupeerden
Olmos is niet de enige die na installatie van iOS 9 met een onbruikbare iPhone 6 zit opgescheept. Een zoekopdracht via Google levert honderden resultaten van mensen die hetzelfde probleem hebben. “De hele situatie is ongelooflijk”, meent de boze Olmos. “Hoe kan een bedrijf hun producten met opzet waardeloos maken door een update en hun klanten daarover niet waarschuwen?”
Olmos wijst erop dat er in slechts 18 landen officiële winkels van Apple zijn. In andere landen kunnen mensen niet anders dan naar lokale reparatiewinkeltjes stappen. Maar ook in Nederland kiezen iPhone-bezitters er vaak voor om de officiële kanalen te mijden. Je iPhone laten repareren door Apple is namelijk relatief duur.
Bron: Z24